امروز : شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

دوشنبه بازار سرمایه ۲۶ شهریور تا ۱ مهر – شماره ۱۳۴


کاهش بیم سرمایه‌گذاران از تأثیر اعمال تعرفه‌های متقابل امریکا و چین، بر آینده اقتصاد جهان، موجب شد ریسک‌پذیری آنان افزایش یابد. این موضوع افزایش شاخص‌ها در اغلب بورس‌های بین‌المللی، رشد بهای فلزات اساسی و افزایش نسبی قیمت طلا را در پی داشت. در بازار جهانی نفت نیز نزدیک شدن به نشست اوپک درخصوص افزایش تولید، تأثیرگذارترین عامل بود.

دوشنبه: با انتشار اخباری مبنی‌بر این‌که واشنگتن به‌زودی تعرفه‌های جدید علیه چین را اجرایی کرده و اقدامات تلافی‌جویانه احتمالی پکن در این خصوص، شاخص‌های سهام در منطقه شرق آسیا نزول کردند. شاخص بورس‌های هنگ‌کنگ و شانگهای ضعیف‌ترین عملکرد را در بین شاخص‌های منطقه داشتند. وزش طوفان سهمگین در هنگ‌کنگ و قسمت‌هایی از چین یکی از دیگر دلایل افت این دو شاخص به‌شمار می‌رود. این در حالی است که معاملات سهام در بورس ژاپن به‌دلیل تعطیلات رسمی در این کشور متوقف بود.

در اروپا نیز اغلب شاخص‌های سهام به‌دلیل افزایش تنش‌های تجاری روزی نزولی را تجربه کردند که شاخص دکس در بورس فرانکفورت با 0/23 درصد نزولی‌ترین شاخص بود. اعلام نرخ تورم 2 درصدی در ماه آگوست و کاهش 0/1 درصدی آن نسبت به ماه قبل، از دیگر تحولات تأثیرگذار در بازارهای اروپایی بود. هم‌چنین ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس اعلام کرد که بدون انعقاد توافق از اتحادیه اروپا خارج نخواهد شد.

تهدید ترامپ مبنی‌بر اجرایی شدن اعمال تعرفه‌های واردات بر ضد چین، موجبات افت شاخص‌های سهام در وال‌استریت به‌ویژه گروه فناوری اطلاعات را نیز فراهم کرد. شاخص نزدک با 1/4 درصد افت، نزولی‌ترین شاخص بود که افت 2/6 درصدی ارزش سهام شرکت اپل تأثیر زیادی در آن داشت. اعمال تعرفه‌های و قابل واردات بین دو کشور، موجب شده فروش این شرکت در چین به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار محصول اپل، به‌خطر افتد. افت 4/2 درصدی ارزش سهام توئیتر و نزول 3/2 درصدی قیمت سهام آمازون از دیگر نکات قابل‌توجه بود.

سه‌شنبه: علی‌رغم احتمال اعمال تعرفه‌های وارداتی جدید از سوی ترامپ بر کالاهای چینی، شاخص‌های سهام در منطقه شرق آسیا رشد کردند. سهام چین در لحظات پایانی بازار از افت بازگشت و در حالی‌که سرمایه‌گذاران پیش‌بینی می‌کردند پکن برای خنثی کردن تأثیر تعرفه‌های ترامپ، سرمایه‌گذاری در راه و ساختمان را بیشتر خواهد کرد، شاخص بورس شانگهای با 1/8 درصد افزایش، رشدی‌ترین شاخص بود. در توکیو نیز شاخص نیکی با رشد 1/4 درصدی همراه شد. تقویت ارزش دلار در مقابل ارزهای منطقه‌ای به‌ویژه ین از مهم‌ترین دلایل رشد شاخص‌ها به‌شمار می‌رود.

در اروپا نیز شاخص‌ها به‌رغم افزایش ریسک‌های تجاری در سطح بین‌الملل، شاخص‌های سهام رشد کردند که در میان آن‌ها شاخص دکس در بورس فرانکفورت صعودی‌ترین شاخص بود. گروه خودروسازی نیز عنوان رشدی‌ترین شاخص را به خود اختصاص داد. در این گروه قیمت سهام فولکس واگن پس از اعلام برنامه این شرکت برای تولید 10 میلیون خودروی الکتریکی، با رشد 2/6 درصدی همراه شد. سقوط 13 درصدی قیمت سهام شرکت خرده‌فروشی آنلاین زالادو در آلمان به‌دلیل کاهش مجدد بودجه این کشور در سال 2018 جالب توجه بود.

شاخص‌های سهام در بورس نیویورک نیز مثل آسیا و اروپا، بی‌اعتنا به افزایش تنش‌ها و اعمال تعرفه‌های متقابل بین امریکا و چین رشد کردند که شاخص نزدک با 0/8 درصد صعود، رشدی‌ترین شاخص بود. گروه فناوری اطلاعات هم‌چون شرکت‌های نتفلیکس، آمازون، اپل و آلفابت بیشترین تأثیر را در رشد این شاخص‌ها داشتند.

چهارشنبه: به‌رغم اعمال تعرفه واردات برای بیش از پنج هزار قلم از کالاهای امریکایی به ارزش 60 میلیارد از سوی دولت چین و افزایش تنش‌های تجاری بین دو کشور، شاخص‌های سهام در منطقه شرق آسیا صعود کردند. شاخص بورس‌های هنگ‌کنگ و شانگهای با حدود 1/2 درصد افزایش، رشدی‌ترین شاخص‌ها بودند. تصمیم بانک مرکزی ژاپن مبنی‌بر عدم تغییر در نرخ بهره این کشور از دیگر تحولات مهم اقتصادی در این ناحیه بود.

در اروپا شاخص‌های سهام بدون توجه به تنش‌های تجاری در سطح بین‌المللی رشد کردند. شاخص کک در بورس فرانسه با 0/55 درصد افزایش، رشدی‌ترین شاخص بود. گروه منابع معدنی به‌دلیل جهش قیمت برخی از فلزات جهانی به‌ویژه نیکل و روی با رشد 3/3 درصدی، صعودی‌ترین شاخص بود. در این گروه شرکت‌هایی نظیر بی‌اچ‌پی بیلتون، انجلوامریکن و گلن کور رشد بیش از 3 درصدی را تجربه کردند.

در وال‌استریت دو شاخص داوجونز و S&P500 با رشد همراه شدند. انتظارات سرمایه‌گذاران از افزایش نرخ بهره در امریکا، صعود نرخ اوراق خزانه‌داری با سررسید 10ساله به بیش از 3 درصد و رشد قابل‌توجه گروه بانکداری از مهم‌ترین دلایل این رشد به‌شمار می‌رود. افزایش بیش از 2/5 درصدی ارزش سهام بانک‌هایی هم‌چون گلدمن‌ساچ، مورگان استنلی، بنک‌آف امریکا و سی‌تی گروپ نمونه‌هایی از این رشد بود. این در حالی است که نزدک به‌دلیل افت گروه فناوری اطلاعات با نزول همراه شد.

پنج‌شنبه: اغلب بازارهای سهام در آسیا هم چون روز گذشته بدون توجه به ریسک‌های تجاری، صعود کردند. شاخص KOSPI  در بورس سئول با 65/0 درصد رشدی‌ترین شاخص بود که افزایش 2/4 درصدی ارزش سهام شرکت سامسونگ و رشد 2 درصدی قیمت سهام شرکت هیوندای موتور بیشترین تأثیر را در آن داشت. لغو قرارداد شرکت علی بابا با دولت امریکا درخصوص ایجاد یک میلیون شغل در این کشور، از دیگر خبرهای مهم اقتصادی در این ناحیه بود.

بورس‌‌های مطرح در قاره اروپا نیز همانند روزقبل، سبز پوش شدند و در میان آن‌ها شاخص بورس‌های پاریس و مادرید با بیش از 1 درصد رشد، بهترین عملکرد را داشتند. گروه خودروسازی با 1/7 درصد رشدی‌ترین گروه بود. این در حالی است که گروه گردشگری عنوان تنها گروه نزولی را به‌خود اختصاص داد. سقوط بیش از 9 درصدی قیمت سهام آی‌جی‌گروپ به‌دلیل افت حدود 5 درصدی درآمدهای شرکت از نکات قابل‌توجه در معاملات این روز بود.

شاخص‌های سهام در بورس نیویورک نیز با توجه به کاهش تنش‌های تجاری بین پکن و واشنگتن با رشد کردند. شاخص‌های داوجونز و نزدک با صعود حدود 1 درصدی مواجه شدند و شاخص S&P500 نیز صعود 0/8 درصدی را تجربه کرد، هم‌چنین گروه فناوری اطلاعات هم با 1/3درصد افزایش ارزش، یکی از رشدی‌ترین گروه‌ها بود. کاهش 3/1درصدی قیمت سهام جنرال‌الکتریک به‌دلیل افت 1 دلاری قیمت سهام این شرکت در ارزش‌گذاری انجام گرفته از سوی جی‌پی‌مورگان، از دیگر نکات مهم بود.

جمعه: در حالی‌که سرمایه‌گذاران به این نتیجه رسیده‌اند که تأثیر آخرین تبادل تعرفه‌ها بین امریکا و چین از آن‌چه قبلا می‌ترسیدند کمتر خواهد بود، شاخص‌های سهام در منطقه شرق آسیا رشد کردند. شاخص بورس شانگهای با 2/5 درصد افزایش، رشدی‌ترین شاخص بود که شاخص بورس هنگ‌کنگ نیز با صعود 1/7 درصدی همراه شد. اعلام نرخ 0/9 درصدی برای تورم ژاپن در 12 ماهه منتهی به ماه آگوست از دیگر تحولات مهم در این منطقه بود. این در حالی است که بانک مرکزی ژاپن تورم 2 درصدی را هدف‌گذاری کرده است.

در اروپا نیز شاخص‌های سهام روزی صعودی را تجربه کردند. تحت‌تأثیر قیمت جهانی فلزاتی هم‌چون مس، روی و نیکل قرار داشت. این موضوع باعث شد گروه منابع معدنی نیز با رشد قابل‌توجهی همراه شود. جهش بیش از 3/5 درصدی ارزش سهام شرکت‌هایی هم‌چون آنتوفاگاستا، کلن‌کور و بی‌اچ‌پی بیلیتون نمونه‌هایی از این رشد بود. وزن قابل‌توجه شرکت‌های این گروه در بورس لندن موجب شد شاخص FTSE در این بورس با 6/1 درصد افزایش، صعودی‌ترین شاخص بود.

معاملات سهام در وال‌استریت با رکورد‌شکنی شاخص داوجونز همراه شد. شاخص داوجونز با 0/32 درصد ضمن ثبت بهترین عملکرد در میان شاخص‌های سه‌گانه در رقم 26743 واحد ایستاد که این رقم حدنصاب جدیدی برای این شاخص به‌شمار می‌رود. رشد 2/8  درصدی قیمت سهام شرکت مک دونالد در رشد این شاخص بیشترین تأثیر را داشت. با این وجود دو شاخص نزدک و S&P500 در اعدادی کمتر از روز قبل بسته شدند.

 









دوشنبه: در حالی‌که دولت ترامپ پیشتر از احتمال وضع تعرفه واردات 25 درصدی بر ضد چین سخن گفته بود؛ اعلام شد تعرفه‌های اعمالی جدید 10 درصدی است. این موضوع موجب شد سرمایه‌گذاران به کاهش تنش‌ها بین دو کشور امیدوار شده و قیمت طلا در بازارهای جهانی با رشد 0/55 درصدی به 1,201/46 دلار در هر اونس صعود کند.

سه‌شنبه: اعلام اجرایی شدن دور جدیدی از اعمال تعرفه‌ها در تاریخ 24 سپتامبر، باعث شد بار دیگر نگرانی‌های تجاری سرمایه‌گذاران افزایش یابد. این نگرانی‌ها قیمت دلار را افزایش داد و در سوی مقابل موجبات نزول 0/26 درصدی قیمت طلا و بازگشت آن به کمتر از 1200 دلار را فراهم کرد.

چهارشنبه: قیمت طلا پس از نزول یک‌روزه، بار دیگر صعودی شد و هر اونس با صعود 0/47 درصدی، در 1,204/04 دلار معامله شد. اعمال تعرفه 10 درصد به جای 25 درصد از سوی امریکا بر کالاهای وارداتی از چین، امیدها را برای مصالحه بین پکن و واشنگتن در دل سرمایه‌گذاران زنده کرده است.

پنج‌شنبه: روند صعودی قیمت طلا به‌دلیل کاهش واهمه سرمایه‌گذاران از جنگ تجاری امریکا و چین که به عقب‌نشینی دلار منجر شد، ادامه یافت به گونه‌ای که هر اونس با رشدی 0/26 درصدی در 1,207/18 دلار ایستاد که بالاترین رقم در یک‌هفته اخیر به‌شمار می‌رود.

جمعه: گمانه‌زنی‌ها درخصوص افزایش نرخ بهره ایالات‌متحده برای سومین‌بار در سال 2018 از سوی فدرال‌رزرو، در نشست هفته آینده، موجب شد تقاضا برای طلا کاهش یافته و قیمت این فلز ارزشمند با 0/59 درصد کاهش، در 1،200/04دلار بسته شود.







دوشنبه: وضع تعرفه‌های جدید امریکا علیه کالاهای وارداتی از چین و اقدام احتمالی متقابل پکن در این خصوص، بار دیگر سرمایه‌گذاران را درخصوص چشم‌انداز رشد اقتصاد جهانی نگران کرده است. این نگرانی موجب شد قیمت نفت در بازارهای جهانی با کاهش مواجه شود. در پایان معاملات نفت برنت با کاهش 0/05درصدی نسبت به روز قبل در 78/05 دلار معامله شد. نفت وست‌تگزاس هم نزولی 0/12 درصدی را تجربه کرد تا در 68/91 دلار معامله شود. دیگر عامل تاثیرگذار بر قیمت ها، گزارش موسسه بیکر هاگز بود که اعلام کرد شرکت های حفاری امریکایی در یک‌هفته گذشته دو سکوی نفتی را اضافه کرده و تعداد کل سکوها را به 749 مورد رسانده‌اند.

سه‌شنبه: پیش‌بینی کارشناسان مبنی‌بر کاهش ذخایر نفتی ایالات‌متحده برای پنجمین هفته متوالی موجب شد یک قبل از اعلام رسمی این آمار از سوی اداره انرژی امریکا، قیمت نفت در بازارهای جهانی از آن تأثیر پذیرد. هر بشکه نفت برنت دریای شمال با رشد 26/1 درصدی به 79/03 دلار صعود کرد. نفت وست‌تگزاس امریکا هم با افزایش 36/1درصدی قیمت مواجه شد که باعث شد قیمت پایانی آن به 85/69 دلار برسد.

چهارشنبه: اعلام رسمی پنجمین کاهش هفتگی متوالی میزان ذخایر نفت امریکا، موجبات تداوم روند صعودی قیمت نفت در بازارهای جهانی را فراهم کرد. داده‌های دولتی نشان داد که در هفته گذشته، میزان ذخایر نفت تجاری امریکا، 06/2 میلیون بشکه کاهش یافته و به 1/394 بشکه رسیده این رقم که پایین‌ترین سطح از فوریه 2015 تاکنون است. از سوی دیگر برخی گزارشات نشان ‌داد عربستان سعودی، بزرگترین صادرکننده نفت، نمی‌خواهد تولید خود را افزایش دهد و مایل است قیمت‌ها در بازه 70 تا 80 دلار باقی بمانند. این موضوعات موجب قیمت نفت برنت و وست‌تگزاس با رشد 47/0 و 82/1درصدی همراه شوند و به ترتیب در 4/79 و 12/71 دلار مورد دادوستد قرار گیرند.

پنج‌شنبه: توئیت تهدیدآمیز خطاب به کشورهای عضو اوپک درخصوص افزایش قیمت نفت و هم‌چنین انتشار خبر دیدار وزرای انرژی عربستان و روسیه موجب شد قیمت نفت در بازارهای جهانی پس از دو هفته صعود از سقف قیمتی ایجاد شده عقب‌نشینی کند. بازار جهانی نفت، بهای هر بشکه نفت برنت دریای شمال با نزول 88/0درصدی به 8/78 دلار تنزل یافت. قیمت هر بشکه نفت وست‌تگزاس هم با عقبگردی 45/0درصدی در 8/70 دلار بسته شد.

جمعه: قیمت با وجود رشد اولیه قیمت‌ها، بهای نفت تحت‌تأثیر خبر مذاکره تولیدکنندگان بزرگ برای افزایش جدید تولید به‌منظور جبران افت عرضه ایران، بخشی از رشد خود را را از دست داد. با این وجود در پایان معاملات نفت برنت در 7/78 دلار بسته شد که 13/0درصد از قیمت پایانی روز قبل بالاتر است. اما نفت وست‌تگزاس در قیمت 78/70 دلار به معاملات خود پایان داد که کاهش 03/0درصدی را نسبت به روز قبل نشان می‌دهد. شایان ذکر است کمیته متشکل از نمایندگان اوپک و متحدانش قرار است 23 سپتامبر در الجزایر دیدار کنند. گزارش‌های منتشره حاکی از آن است که تولیدکنندگان بزرگ ممکن است به‌منظور پوشش افت تولید ایران به‌دلیل تحریم‌های امریکا، تولیدشان را افزایش بیشتری دهند و این خبر قیمت‌ها را پایین برد.